editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Förtidspension

Kategori: Allmänt

Hur gick detta till? Jag har fastnat i Träsket. 20 år gammal. Jag har LOVAT mig själv ATT aldrig någonsin sätta på mig ett par tant-tofflor. Ändå så ser jag ett par, av dessa fasansfulla skor, när jag är uppe på stan och jag tänker "Oj, de där ser riktigt sköna ut att ha på jobbet". So Here I am in 2RämmarsTofflor.. BLÄÄÄ! :O
Och Vinterjackan, hur är det med den?
Jag börjar tappa det där tonårstänkandet. Ni vet det där "Jag skiter i om jag fryser i vinter, Bara jag har en Jäääävligt snygg Jacka" .. Neee, utan istället börjar det viktigaste för mig vara "Bara den är Riktigt varm, men inte FÖR varm, utan sådär LAGOM varm, och luftig och behaglig och varm och skön, och behagligPRAKTISK ska den vara".
Oj oj oj.. Vart ska detta leda?
Ska detta leda mig raka vägen in till Förtidspensionen?
Nej uj nej.
NEJ, Jag ska Bli en cool gammal tant.
Jag ska vara Det Nya Gamla. Blekta tatueringar, piercingar, BröstLyft, ta långa sovmorgonar, och headbanga lite diskret med huvudet när jag går på stan i takt till musiken från mina hörlurar. Jag ska vara en Glad gamling. Och vid Pensionen ska jag ta ett Fett Lån och ge mig ut och resa. Kanske tar jag med mig en vänninna. Och vi ska dricka Sex on the Beach och käka HashCockies i solen och spana in Grabbarna med 8Packen. Ja, Tänk, där ska vi ligga med våra Paraplydrinkar och vara vackrare än varenda 20åring på Bahamas Vita stränder..
*
Jag ska också vara den Tanten som, när jag är och handlar, är trevlig mot alla anställda och framför allt mot kassören. Jag ska inte klaga på att halva priset på utgående datum-Varorna ALLTID är slut, jag ska inte ens hänga på låset till affären klockan 7 på morgonen när de öppnar för att hinna med att köpa de varorna. NEJ! Jag ska vara trevlig, gå i min egen takt, men inte för långsamt så att jag är ivägen. Och när jag ska betala ska jag inte betala med alla dessa hundratals småmynt som darrar ur handen på alla anda små tanter och farbröder, utan jag ska betala med VISAkort och Kunna Koden helt själv i Huvudet.
Och när jag är påväg därifrån ska kassören tänka högt för sig själv: "Vilken Pigg liten 90årig tant". Då ska Jag ska skratta lite generat och sedan FEIJKA en hjärtatack för att se hur dagens ungdommar hanterar situationen. Men sedan ska jag resa mig upp, borsta bort skiten på knäna, stå så rak i ryggen som det bara går, Vara en Stolt Gammal tant som inte ångrar någonting genom livet, sedan ska jag trippa iväg på mina 12cm med min rosa Pimpade rullator.
*
Jag ska gå ut och festa mycket också. Oj vad jag ska dansa. Jag ska vara en 100-årig bloggerska som skrattar och pekar åt ungdommen som lyssnar på klassiskt och opera medan jag lyssnar på hipp hopp och R&B. Jag ska dansa på borden och skaka rumpa medan tonåringarna önskar att de var lika Coola, Sexiga och Vilda som jag. Och jag ska Skrika ut så hela Klubben Hör mig, Och jag ska skrika det så högt att alla stelnar till och musiken tystnar: "KNULLA FÖR I HELVETE INTE MED KONDOM, DE ÄR BARA TILL FÖR MESAR", Och sen ska jag göra HighFive med 90åriga Tobbe som sedan ska följa med mig hem efter krogen..
*
Någonstanns inom mig vet jag att detta inte kommer gå i uppfyllelse. Jag tror att gamlingar kommer vara "gamla" oavsett hur allting här i världen hela tiden utvecklas. när min målgrupp växer upp så kommer ungdommen säkert säga "TATUERINGAR, Fy fan vad Gammalmodigt", eller "MORMOR!! Du är så jävla PINSAM! Du kan inte lyssna på den här jävla Dunkmusiken fattaru väl", "Och pappa, En IPHONE!! Det är bara SÅÅÅ UTE"..
*
''Och känns det inte lite som en trygghet? Att man kanske någongång äntligen kan inse att man inte måste fylla alla dessa krav, följa alla trender, att man vågar släppa denna Hysteri "att alltid ha det senaste", våga inse att man blivit gammal och kunna finna sig i det, gå runt i bekväma skor, handla praktiska saker och bara få känna att, Jag duger som jag är, Jag har levt ett långt och händelserikt liv, Och jag ångrar ingenting..''

Kommentarer

  • Jenny säger:

    Hahaha, underhållande inlägg!

    Och du behöver inte vänta till att du är gammal för att känna att du duger som du är. För du gör redan det!

    2011-09-27 | 10:30:03
    Bloggadress: http://sicknez.blogg.se/
  • Marika G säger:

    Håller med föregående talare...men undrar om man någonsin kommer att tycka att man duger som man är?

    2011-09-27 | 12:38:55
  • Jenny säger:

    Nej, det tar nog tid för de flesta. Men "jag duger som jag är", är ingen perfektionistgrej. "Jag duger som jag är" är att tycka att det är okej att man har brister och istället för att elta dem, bara låter dem vara. Det är nog därför man börjar acceptera sig själv ju äldre man blir - man har kännt sig själv tillräckligt länge för att förstå att man är som man är och har hittat andra saker istället för att bygga upp sitt liv kring sina brister. Man får liksom inget formulär när man föds där man får välja sina psykiska och fysiska egenskaper.

    En människa som anser sig själv inte ha några brister har enligt mig inte kommit särskillt långt.

    Visst är det märkligt att man tycker människor i ens omgivning duger som de är, men man inte har samma åsikt om sig själv, trots att de har minst lika många brister som en själv. Vi är perfektionister och med vetskapen om att saker och ting kunde ha varit lite bättre, så blir vi aldrig nöjda och därmed tycker vi inte att vi duger.

    2011-09-27 | 18:24:23
    Bloggadress: http://sicknez.blogg.se/

Kommentera inlägget här: