editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Människor på rad i kö....

Kategori: Allmänt

...Äta, jobba, sova, dö!
 

MOTIVATION
motivation
motivation
?
 
Sitter här med en kopp kaffe och försöker fylla i massa frågor inför ett möte på jobbet imorrn.
  • Vad motiverar dig i ditt dagliga arbete?

Ja. vad motiverar mig? 
Vad får mig att gå till jobbet varje dag?
Vad har fått mig att gå till samma jobb varje dag i snart 5 år?
(om man bortser från pengarna)
 

Uch kan inte tänka. går och tar en cigg så länge...




En kompis fick hoppa in extra igår som Teaterlärare för barn i ca 9års ålder..
Hon fick betalt. (såklart)
Och jag sa till henne att "det där jobbet hade jag utan tvekan kunna gjort gratis, bara för att det är så roligt"..
Men fullt så enkelt är det ju inte..
Man har ju hyran och allt att ta hand om. ALLTING kostar. Vare sig man vill det eller inte.
Så det är väl klart att de flesta uppriktiga människor jobbar för pengarnas skull..
Skulle man få välja så skulle man väl helst av allt va ledig och ligga hemma och bada i stålar istället för att gå till jobbet..
Eller?
 
Jag tänker på det ibland när jag jobbar faktiskt..
Och kön växer i kassan.
Där står det människor i olika åldrar. Långa som korta, lugna som stressade, trevliga som otrevliga, glada som sura.
Och klockan är typ 12.00 på en tisdag..
Vad gör alla dessa människor om dagarna?
Jag brukar fantisera ihop en livshistoria om vissa intressanta kunder.
 
Den där kvinnan är säkert världens lyckligaste hemmafru. lever med en rik man som är ute och reser mkt medan hon är hemma och är bästa Bullmamman med deras 7 perfekta barn.. JA! här kommer det. kakformar, jäst, vetemjöl, kakao, smör... Ingenting är ekologiskt.. DETTA TRODDE JAG INTE OM HENNE!! Och ingen ring har hon heller.. Kanske blev lite för mkt bortamatcher från mannens sida. ne. hon ska säkert hem och tröstäta alla bakverk alldeless ensam. hon luktar lite alkohol faktiskt. ja. hon har säkert ingen kontakt med barnen längre. om hon nu har några. hon kanske inte kunde bli med barn och det var där allt gick åt skogen..
Stackars ensamma kvinna. nu måste jag vara extra trevlig. HEEEEEEEJ! HEEEEEEEJ! :D
 
Den där äldre herren har kanske vunnit på Bingolotta och rest jordenrunt och nu ska han köpa sin favorutmat FISKBULLAR och nöjd och tillfreds gå hem och ta livet av sig för att han har upplevt ALLT han någonsin trott var möjligt att få ut av det, såkallade, "livet"...
Nej men GUD!!? Får man verkligen tänka så? vilken hemsk människa jag är :O 
 
Jahaaa, okeeeej. Du fick inte din rabatt här förra veckan på tandkräm 1,80 kr och nu är det i princip Mitt fel att allting ALLTID blir fel när man handlar i denna affär.. Och JA, du ska minsann ALDRIG handla här igen eftersom att personalen ALLTID är så otrevlig. Och du -en kutryggad, till synes trevlig gammal tant med skrynkliga händer, står och hytter med kvittot i luften som om det vore jordensundergång. jag kommer på mig själv med att koka av ilska i samma sekund som jag tänker på vad som egentligen måste ha skapat denna lilla tants enorma ursinne.. Hon kanske nyss har fått reda på att hennes man är väldigt sjuk. och detta var självklart hans absolut bästa tandkräm så nu skulle hon köpa upp hela lagret och i längden blir ju 1,80kr ganska mycket.. 
Ne, så var det troligtvis inte alls. men bästa att vara EXTRA EXTREMT ÖVERDRIVET trevlig så att hon inser hur EXTRTEEEEMT otrevlig hon är! Sjääääälvklart ska vi rätta till detta lilla misstaget. Här får du även en check på 30:- som du kan handla hos oss för nästa gång du är här som plåster på såren.. ;-)


JA, är egentligen inte frågan ganska självskriven?
Motivationen till att jag går till jobbet är att få träffa alla människor. Kunder som Arbetskamrater. 
Och skulle inte livet vara förbannat tråkigt om man bara satt hemma och badade i sina egna pengar hela långa dagarna. medan alla andra är på jobbet... ? 
 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: