editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Argumenterandetext – FÖR Homosexuella adoptivföräldrar.

Kategori: Allmänt


Argumenterandetext – FÖR Homosexuella adoptivföräldrar.

 

Vi talar om ett jämställt samhälle. Ett samhälle där det är lika rättigheter för kvinnor och män. Ett samhälle där alla är lika mycket värda och där ett utanförskap inte skall äga rum. Vi strävar mot en framtida värld där Fattigdomen skall utrotas och inget barn skall vara ensam och utan ett tryggt hem.

 

Var är världen påväg?

 

1,2 miljarder människor saknar tillgång till rent dricksvatten och 150 miljoner barn lider av undernäring.

 

Det vi tar som en självklarhet i våran vardag är en livslång strävan och en ouppnåelig dröm för mer än hälften av världens befolkning. Vår dagliga föda och att vi har tillgång till en varmare tröja om kylan kryper inpå är inte alltid en självklarhet. Jag vill påstå att vi aldrig har upplevt riktig hunger i det vi kallar I-länderna Medan 4 miljoner barn i andra delar av vår värld dör årligen på grund av svält.

 

Det påstås att bristen på adoptivföräldrar inte är något problem. Utan, det är bristen på adoptivbarn som skon klämmer. Det sägs att det finns så många heterosexuella par som vill adoptera att det inte finns någon anledning att låta homosexuella göra det. Trots detta så beräknas det finnas omkring 80-100 miljoner gatubarn i världen men endast 800-900 adoptioner godkänns varje år.

 

Adoption infördes i Sverige 1917 och inte förrän år 2003 blev det möjligt för homosexuella par att få adoptera. Trots detta så är det inte många av dessa prövade fall som går igenom. Vilket jag tycker är en katastrof.

 

Jag tycker att det är tragiskt hur vi kan utsätta människor för sådan förnedring. Adoptivföräldrar, speciellt de homosexuella, utsätts för sådana prövningar och frågeställningar som kan vara rent av kränkande av deras privatliv medan biologiska föräldrar kan skaffa i princip hur många barn de vill och behandla dem på de mest hemska sätt utan att någon över huvudtaget ifrågasätter deras kompetens som förälder.

 

Har ni liksom jag hört argumentet mot att homosexuella inte ska få adoptera eftersom att ett barn behöver både en manlig och en kvinnlig förebild i dess uppfostran? Detta är nämligen ett vanligt argument vilket jag har svårt att förstå mig på i och med att det finns många ensamstående föräldrar som uppfostrar sina barn utan att det ifrågasätts alls.

 

Grunden för adoption är att barnet ska få en trygg uppväxt. Allt är för barnets bästa och för att det ska få en familj och ett hem att växa upp i. Vad är det då som vissa människor påstår? Är det att ett homosexuellt par inte kan garantera en trygg uppväxt för ett barn? Att barnet kanske blir mobbat i skolan på grund av att den har homosexuella föräldrar? Att barnet själv kommer växa upp och blir homosexuell eftersom det är så barnet är uppfostrad till att tro att en familj ser ut?

 

NEJ! Det är enbart vi runt omkring som gör detta med homosexualitet till en stor grej. Om vi i omvärlden lär oss acceptera detta så kan vi förhindra mobbningen. Detta med par av samma kön blir allt vanligare och om vi slutar blunda för detta så kan vi alla en dag inse att det inte är något konstigt alls. Det är något man föds till, inget man uppfostras till att bli.

 

Vill vi ha ett jämställt samhälle? Ett samhälle där det är lika rättigheter för kvinnor och män? Ett samhälle där alla är lika mycket värda och där ett utanförskap inte skall äga rum?

Om detta är vad vi vill så är det dags att ta ställning! Och det borde vi göra redan NU!

Kommentarer

  • Carro säger:

    Åh, söta lilla vän! Jag började gråta när jag läste vad du skrivit! Tack så hemskt mycket för de oerhört fina orden!!! Det där kommer jag kunna gå tillbaka till och läsa om och om igen och så kommer jag kunna gå med ett leende på läpparna hela dagen! Så om jag någongång känner att livet är lite jobbigt där borta ska jag läsa dina vackra ord!

    Kommer sakna dig också, du är alltid så himla glad och omtänksam och utstrålar sådan glädje :)

    Jag lovar att jag ska uppdatera flitigt så att du kan ta del av mitt liv där ;)

    Vi MÅSTE ses innan jag åker!!

    Tack så hemskt mycket för att du kom igår!

    Ha nu en alldeles underbar dag, du har precis gjort min alldeles fantastisk!!

    KRAM!

    2010-05-11 | 11:03:34
  • Carro säger:

    Glömde säga att jag hittade en klänning igår :D Superfin är den och den kan jag absolut ha på ett bröllop:)

    2010-05-11 | 11:28:33
  • Jenny säger:

    JÄTTEBRA text, Johanna! Är det ett skolarbete? Det var verkligen jättebra skrivet och med bra argument.

    Jag håller med dig om att argumentet att barn som växer upp med homosexuella föräldrar inte får en manlig och kvinlig förebild. Det är bara larvigt att säga så när man egentligen bara vill slingra sig för vad man tycker om homosexualitet i sig. Det är inget måste att växa upp med både en mamma och pappa för att få ett lycklig liv. Jag vet eftersom att jag själv inte har gjort det.

    Man pratar om förebilder på det sättet, men inte om andra typer av förebilder som är desto viktigare för ett barn. Föräldrar som själv skaffar barn behöver inte gå igenom någon prövning alls. Det kan vara föräldrar som tar droger, slår sina barn, eller helt enkelt bara inte bryr sig om dem. Du har skrivit om det nån annan gång tror jag?

    Och det FINNS INGEN stereotyp som blir mobbade. Det är oftast bara en person utan grund som väljs ut. Men om det vore så, skulle vi då förbjuda för smala, för tjocka, föräldrar med för stora näsor eller hudsjukdomar att skaffa barn..? Inte för att något säger att de kommer att bli mobbade. Men de KAN. ALLA kan bli. Åhhhh, det är så stört. Var bara tvungen att få skriva mig mig lite på ditt inlägg. Du har verkligen så rätt!

    2010-05-11 | 12:31:03
    Bloggadress: http://jempan.se
  • Livan säger:

    Bra där johanna! Du är sjukt duktigt med orden! Man får fan lust att dra ut på demostration när man läser detta!

    2010-05-11 | 19:59:26
    Bloggadress: http://missliv.blogg.se/

Kommentera inlägget här: