editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Nutida konst

Kategori: Allmänt

Att ha en sådan adventskalender som de har på rådhuset tycker jag är en väldigt bra idé. Jag har aldrig riktigt tänkt på vad det är för konstverk, bakom luckorna, utan mest bara gått förbi. Nu när jag tittat på alla konstverk så var det vissa jag fastande för speciellt och andra tilltalade mig inte alls. Så som det är med allt här i livet. Jag tycker att adventskalendern är ett bra sätt för alla Örebros fantastiska konstnärer att synas på. Och det bidrar även till en sorts julstämning tycker jag.

Temat var ”Framtiden” vilket jag tycker är ett väldigt intressant och relevant tema med tanke på den värld vi lever i och hur jorden påverkas. Och det finns så otroligt många teorier om vad vi kan vänta oss av framtiden. 


Strax före, efter eller mitt emellan
av Kerstin Gustavsson (lucka 13)

Denna bild föreställer en familj tillsammans med en kopplad hund som står på några stenar i vattnet och tittar på regnbågen. Precis över vattenytan flyger en vit duva.

För mig säger denna bild väldigt mycket. Den framställer en tydlig bild av att vår värld håller på att smälta på grund av växthuseffekten och andra miljöförstörelser som vi människor håller på med. Regnbågen, färgglad och ståtlig, symboliserar för mig hoppet. Hoppet och tron. Tron om att det finns en skattkista full av rikedomar i andra änden. Men i detta fall kanske inte en skatt, utan en bättre värld. Kanske en värd där man kunde spola tillbaka tiden så att vi kunde göra allt som förstörde vår jord ogjort.

Lika så med dottern i familjen som sticker fram huvudet och bär en luciakrona. Den utstrålar ljus, värme och även den, hopp och tro. Hunden med dess koppel tycker jag får en tydlig bild av fångenskap. Hundar och djur för övrigt är helt oskyldiga i detta sammanhang. De har inte ens haft möjlighet att påverka och få oss människor att inse vad vi håller på med. Djuren var här på jorden före oss. Men vi tar dem i fångenskap och förstör deras natur.

Den vita duvan som flyger precis över vattenytan var svår att se. Det var inte något jag la märke till i första taget. Men när jag sedan upptäckte den så fick jag känslan av fred. En fredsduva.

Detta konstverk tycker jag gör det väldigt tydligt med att vi människor har ett val och ett enormt ansvar här i livet. Och det är att se till att vi får behålla vår underbara jord.
  

Lämna det som varit av Bojana Radovic (lucka 19)

Bilden föreställer en kvinna som går längs en stig täckt av snö i en skog med björkar och granar och hon slänger en blick över axeln.

Ängslig, orolig, rädd och sammanbiten. Så ser kvinnan ut som går längs en stig täckt av snö. Hon slänger en blick över axeln och ser, med en aning skelögdhet, rakt in i åskådarens ögon. Är det bara skuggan från de höga björkarna eller kan man ana ett vagt blåmärke vid hennes ena öga?

För mig är kvinnan på flykt. På flykt från ett förtryck. Jag får känslan av att hon en sista gång ser sig om för att liksom ta avsked av det förflutna. Ett förflutet som hon så länge kämpat för och som hon så många gånger försvarat och gett sig själv skulden. Orolig och ängslig över vad som väntar henne, rädd för att det förflutna skall komma ikapp henne och sammanbiten för att hon äntligen bestämt sig. Inga fler tårar. Ingen mer självömkan. Hon ska vara stark.

Hon går på en stig täckt av vit snö. Aldrig tidigare har färgen, vit, känts så hotfull. Hon har lämnat det som varit. Hon går mot ljuset och har hoppet och tron om en ljusare framtid. Hon kommer att klara det. För att hon är stark. 


Den inre kretsen
av Kicki Hendahl (lucka 24)

Denna bild föreställer en moder med ett spädbarn i famnen. Mitt i all färg och bland alla färgklickar upptäcker man, i mitten längs den högra kanten av konstverket, ännu ett spädbarn.

Även denna bild, liksom bilden av Kerstin Gustavsson, tycker jag symboliserar vår orätt att förstöra jorden på detta viset.

Att man bara ser ett av barnen lite vagt tycker jag är ett tecken på hur undangömd sanningen är. Färgblandningen i konstverket tycker jag står för det djupt dolda kaos som vi faktiskt lever i idag. Giftiga utsläpp av ämnen som bidrar till växthuseffekten, is som smälter, djur som utrotas och mitt i detta kaos föds det oskyldiga små barn. Som utan att veta, utan att förstå eller ha den minsta aning om vad som väntar dem. Oskyldiga små barn som får bli offer för vår dumhet. 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: