editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Etik & moral

Kategori: Allmänt

Vill bara börja med att säga tack till dem som ger mig så fina kommentarer. det får mig mer inspirerad att fortsätta skriva:D

Tack<3


ni får ursäkta mig om det kanske blir lite svårläst framöver. för mina tangenter H & B är nästan helt trasiga..  men hoppas ni förstår mig ändå :D

Kom nyss hem från min bästaste Johan :D <3
Nu blir det sängen:)

Men först detta

Etik och moral
är något som  jag tycker är väldigt intressant.
Det handlar alltså om regler, våra egna och sammällets, regler för vad som är rätt och fel.

vilket är det egentligen av dessa två som är viktigast?
jag kommer här nedanför berätta två exempel på detta..
sedan får du fundera över hur just du skulle göra i dessa situationer!..

lämna gärna en kommentar!


Det har skett en båtolycka. Där 2 personer är nära att drunkna. Du är den enda personen på plats. och du kan nu rädda en av de 2 männen som hamnat i vattnet och som kämpar för sina liv.
den ena mannen är en fattig alkoholiserad luffare och den andra är en välbetald läkare som kan och har räddat många liv.
Du kan endast rädda en av dessa 2 männen. 
Kruxet är att luffaren är närmast dig i vattnet så om du väljer att rädda läkaren så är det inte säkert att läkaren fortfarande lever när du kommer fram.
 
Vem väljer du att rädda livet på?
 
Nu finns det vissa som tänker att " läkaren är mer värd att leva än en alkis, läkaren räddar ju faktiskt liv"  
Sedan finns det vissa som tänker att alla människor är lika mycket värda, klart man räddar luffaren.

Och visst är det så?
Alla människor är lika mycket värda.

men om vi sedan leker med tanken och ändrar förutsättningarna lite, så att läkaren istället var din mamma/pappa eller bror/syster. Skulle du då verkligen rädda den fattiga alkoholiserade luffaren? Eller hade du simmat förbi honom och låta han drunkna medan du räddar din släkting? 

värt att fundera på!  


På torget i din stad står det en pengamaskin med en stor röd knapp.
På en skylt står det:
-Tryck på knappen, Och få 1.000 :-
Du får trycka hur många gånger du vill.
 Men för varje knapptryck dör en människa på andra sidan jorden.

Frågan är nu om du skulle kunna trycka på knappen?
Och ha det på ditt samvete.

visst är det klurit ?
 vissa skulle kanske göra det. Och andra skulle Absolut inte ens överväga att trycka på knappen..

Men om summan för varje knapptryck - alltså för varje liv-  ändras till 10.000 ?
Eller 1 miljon?
 

Skulle du då överväga att trycka på knappen?

Hur mycket är ett liv värt för dig?
 


 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: