editjohanna

When things go Wrong, Don't go With them!

Jämnställt

Kategori: Allmänt

Edit har ordet!


Nu har jag varit jättemanlig. Jag har smutsat till händerna och fått skit under naglarna.
För jag försökte meka cykel. Eller, Njaa, meka och meka?
Jag försökte pumpa hjulet som jag fick punka på förra veckan.
 Men jag upptäckte en glasbit i det:(
*Suck*
Och så Manlig är jag inte att jag klarar av att fixa såna saker..

Varför är det så?
nu ska jag inte dra alla över en och samma kam.
Men i de flesta fall så är det faktiskt så.
Kvinnor kan ingenting om bilar och sådana tekniska saker. Det är männen som får sköta den biten? Varför är det så? Det är väl inte på det viset att vi inte skulle klara av det. eller?

På tal om det så satt jag och mina vänner idag och hade en diskution där det blev nämnt att någon hade en vän som var långtradarförare. Och direkt så kom frågan upp:
 "vad heter han?" 
Vadå han?
Det som sades var ju att hon hade en vän som körde lastbil.
I detta fall så var det ju en man som saken gällde.
 men vad är det som får oss, att det förgivet, att en lastbilsförare är en man och inte en kvinna?

Vi är konstiga vi människor..
Jag tycker nog inte att det är så konstigt att det är så Ojämnställt mellan könen i vårat samhälle.
Faktiskt så tycker jag att det i många fall är vi själva som skapar ett ojämnställt samhälle!
Det är vi. och de vuxna föräldrarna som skapar det!
När man är liten finns det inga könsskillnader!
Förutom de biologiska såklart.
Men det är ju inte de som väljer att ha på sig rosa eller blåa kläder.
Om man skulle se en bebis i en vagn med Rosa kläder så tar man ju förgivet att det är en flicka.
Varför är det så?

Och visst är det inte så konstigt, om man tänker efter, att kvinnor oftast tar hand om mat och barn, medan männen mekar bil.
Det sitter ju kvar sedan barndomen. Flickor får Dockor och leksaksspisar i julklapp. medan pojkarna får leksaksbilar.

Om vi vill få det jämnställda samhället som vi alla strävar efter så måste vi göra någonting åt det redan vid födseln av våra senare generationer.

Det är inte ett litet nyfött barn som bestämmer vilken färg på kläderna den ska ha!


 
























Ska på en dansföreställning snart.. Ska få i mig något att äta först:D

Gabbi är söt^^

ikväll blir det lite myspys med mina småflickor hemma hos mig^^
 


Puss hejs!

Kommentarer

  • Johanna APPEL säger:

    SJUKT BRA SKRIVET !!!!ojoj så sant det är ärligt talat. de är VI som lever, alltså VI som måste förändra detta.

    puss <3

    2009-11-25 | 14:13:57
    Bloggadress: http://www.jmaloveandrespect.devote.se
  • gabriella säger:

    nejmen, vem är bruden med dom urläckra vingarna i nacken?!

    OLALAA!

    dräggel<3

    2009-11-25 | 19:24:08

Kommentera inlägget här: